Картина «Портрет сестер А.А. і О.А. Шишмарева »(1839) належить перу К. Брюллова — оного з видатних російських художників 19 століття. Брюллов працював у різних жанрах живопису, у багатьох з яких він залишив неперевершені шедеври. До них можна сміливо зарахувати історичне полотно «Останній день Помпеї», картини в Ісаакієвському соборі, багато акварелі і портрети художника.

«Портрет сестер А.А. і О.А. Шишмарева »є видатною картиною Брюллова. Сам художник визначив жанр цього полотна як портрет, але воно більше схоже на жанрову замальовку. На ній ми бачимо двох чарівних юних дівчат, які збираються на кінну прогулянку. Ці дівчата — реальні історичні особи, Олександра і Ольга Шишмарева — дочки А.Ф. Шишмарева, великого шанувальника мистецтва, друга багатьох знаменитих художників того часу.

Картина відрізняється яскравими, насиченими фарбами, чітким контрастом світла і тіні. Це підкреслює молоду красу героїнь, а також принадність сонячного літнього дня. Від картини так і віє теплом, радістю, запалом, насолодою життям.

Цей настрій підкреслюють фігури коней, які в нетерпінні б’ють копитом і встають на диби. Цікаво, що коні по своєму забарвленню контрастують один з одним — одна з них гніда, а інша сіра. Цей прийом контрасту, як ми побачимо далі, буде провідним у побудові картини.


Радість життя уособлює собою і собака, що спускається разом з сестрами по сходах. Художник зобразив її в русі — пес ніби летить над ступенями, смакуючи цікаву прогулянку.

Головними героїнями картини є дві фігури — сестри Шишмарева. Дівчата спускаються сходами — до коней, щоб осідлати їх і почати верхову прогулянку.

На перший погляд, Олександра і Ольга дуже схожі. Схожі їхні фігури — стрункі, з тонкою талією, похилими плечима і красивими довгими руками. Схожі їхні обличчя — обрамлені чорними, як вороняче крило, волоссям, з темними соболиними бровами і виразними чорними очима.

Однак придивившись уважніше, ми бачимо, що Олександра та Ольга зовсім різні. І їх відмінність автор спеціально підкреслює, прагнучи передати індивідуальність кожної з дівчат.

Так, старша, Олександра, спускається сходами першою. Саме на неї падає наш погляд в першу чергу. Дівчина одягнена в красиву темно-фіолетове амазонку. Її туалет — це гармонійне поєднання всіх відтінків фіолетового, від самого світлого до дуже темного. Наряд дуже прикрашає Олександру, підкреслює її природну яскравість і красу.

Дуже важливо, що дівчина передана в русі. Вона стрімко спускається зі сходів, органічно вписуючись в загальну картину руху, молодості, радості. Ми можемо припустити, що Олександра енергійна, товариська, рішуча, володіє сильним і вольовим характером.

За контрастом з нею зображена молодша сестра — Ольга. Вона, на відміну від Олександри, яка лише повернула до художника голову, призупинилася і повернулася до живописцю в анфас. Ця юна дівчина, як мені здається, більш сором’язлива, спокійна і нерішуча, ніж її сестра.

Але, в той же час, художник зображує Ольгу як самостійну особистість — зі своїм смаком, звичками і поглядами. Це проявляється в одязі героїні — її туалет сильно відрізняється від шати сестри. Почнемо з того, що в сукні Ольги верх світліше, ніж низ (на відміну від сукні Олександри). Крім того, її туалет прикрашений яскравими деталями — червоним шарфиком, світлої капелюшком, брошкою.

В руках Ольга тримає хлист, і це, я думаю, ще одна характеристика її характеру — більш закритого, але не менш сильного, ніж у Олександри.

Дуже цікаво світлове рішення картини: темна ліва частина плавно перетікає в світлу, сонячну праву, створюючи відчуття світловий насиченості, яскравості, життєрадісності. Саме такий настрій приходить до кожного глядача, любующемуся картиною К. Брюллова «Портрет сестер А.А. і О.А. Шишмарева »- визначному зразку жанрового портрета першої половини 19 століття.

Твір по картині К.П. Брюллова «Портрет сестер Шишмарева»

Share →